
SuperUho, najbolji hrvatski festival koji se bavi rock glazbom i srodnim žanrovima, nakon kompletiranja još jednog odličnog i vrlo uzbudljivog lineupa objavio je i raspored nastupa. Za razliku od bogatog, od Bandića, države i moćnih sponzora nafutranog INmusica čiji već godinama sve lošiji lineup izgleda kao da ga sastavlja netko cijepljen protiv dobrog ukusa, SuperUho je festival kojega vode ljudi što glazbu slušaju, vole i razumiju, pa mu i koncept redovito ima smisao, glavu i rep.
Svojom je zadnjom velikom progamskom objavom SuperUho Festival potvrdio da će u svom četvrtom izdanju biti sadržajno i programski najbogatiji dosad. Dok će se za kreativne dodatne sadržaje pobrinuti festivalski partner Iskon, iza programa kao i uvijek stoji ekipa Žednog Uha koja će u suradnji s prijateljima iz DORF-a Primošten pretvoriti u mjesto u kojem će gosti zasigurno provesti pet vrlo zanimljivih glazbeno-filmskih dana na Jadranu.
I ovo će se izdanje SuperUho Festivala održati u istom onom idiličnom prostoru u kojeg se smjestio prošle godine, prostoru oko nekadašnjeg hotela Marina Lučica na južnom ulazu u Primošten, a koji se nalazi na svega par desetaka metara od jedne od ljepših plaža na Jadranu. Kao i dosad na svim će ključnim lokacijama biti dostupan besplatan wi-fi.
Između središnjeg festivalskog prostora i Iskonove festivalske plaže smješten je kamp u potpunosti natkriven visokom borovom šumom. Kamp će biti otvoren 5. kolovoza u 12:00 sati i radit će do 10. kolovoza do 12:00 sati. Budući da u to doba u Primoštenu baš i nema raspoloživog smještaja, a smještaj u nekom udaljenom mjestu podrazumijeva rizik za vozače koji su popili poneko pivo od dalmatinske policije poslovično napaljene na taj tip turista, kamp je možda i najbolja opcija.
Od ove se godine u Primoštenu održava i Festival glazbenog dokumentarnog filma DORF, u sklopu kojeg će 5. i 6. kolovoza festivalski gosti moći vidjeti niz sjajnih glazbenih dokumentaraca, te uživati u koncertima pomno odabranih izvođača koji će se održavati nakon glavnih projekcija, a čija će imena uskoro biti objavljena.
Osim glazbe i filmova posjetitelji će moći izbliza vidjeti i već opjevani i blago rečeno nesvakidašnji i neobični kip Gospe kojim je Primošten ušao u ravnopravnu utrku s Kerumovim splitskim ludorijama i sličnim otklizavanjima s one strane ukusa i zdravog razuma. No pustimo to, da vidimo što se i kada na festivalu nudi ove godine:
PONEDJELJAK 7. KOLOVOZA
SHELLAC
Čikaški Shellac, napucani je i bučni rock trojac predvođen legendarnim Steveom Albinijem, koji je svojim vizionarskim idejama iz korijena mijenjao zvuk onoga što je do prije 30 godina bilo znano kao rock glazba.
Ne samo da je kroz fantastično bučne Big Black i Rapeman Albini pokazao kako je ono što se do sredine osamdesetih smatralo glasnim sviranjem gitare zapravo bilo gotovo benigno pimplanje po žicama ovog popularnog instrumenta, već je i svojim producentskim radom značajno utjecao na karijere nekih od najvećih glazbenika/bendova nastalih u proteklih trideset godina.
Shellac je nastao kao neformalna suradnja trojice prijatelja, unutar koje su se našli nekadašnji basist Volcano Sunsa Bob Weston te bubnjar Breaking Circusa Todd Trainer. Sama priroda nastanka ovog projekta koji je svojim članovima u početku služio kao ispušni ventil od svakodnevnih poslova nije obećavala njegov dug vijek, no danas 25 godina i pet albuma kasnije Shellac su bolji i aktivniji nego ikada.
PROGNOZA: Albini je jedno od najvećih i najvažnijih imena rock glazbe, jednako briljantan kada radi za druge kao producent ili za sebe kao glazbenik. Bit će to bez sumnje prava lekcija iz glasnog distorziranog gitarskog rock'n'rolla, onog najboljeg čikaškog i vrhunska koncertna poslastica.
LIARS
Liars su tijekom svojih 17 godina postojanja u tri navrata gostovali u Hrvatskoj, svaki put promovirajući aktualni album, a njihov posljednji nastup ostat će zapamćen kao jedan od vrhunaca, i za mnoge najvećih iznenađenja, prvog Terraneo festivala. Odsviravši presjek karijere prilično su vjerno demonstrirali vlastitu transformaciju od velikih nada njujorške dance punk scene s početka stoljeća, do glasne i nerijetko bučne plesne elektronike koja njihovim zvukom dominira zadnjih desetak godina.
Liars se vraćaju nakon šest dugih godina tokom kojih su objavili još dva sjajna albuma "WIXIW" i "Mess", te počeli iskazivati sve veći komercijalni potencijal, uslijed čega su postali traženom robom na europskim festivalima. Početkom godine Liars su pustili niz kratkih videozapisa koji su zajedno tvorili riječ THEM nakon čega su krenule špekulacije o još jednom albumu koji bi tijekom 2017. trebao izaći na Muteu.
PROGNOZA: Organizatori najavljuju da će Liars Primošten „protresti svojim razornim plesnim nastupom kakav se teško zaboravlja“ što zvuči sasvim realno.
M. WARD
Prvi hrvatski nastup M. Warda prije 12 godina u klubu KSET ostat će zabilježen kao jedan od najstresnijih, ali i najljepših dana, u ovih 20 godina djelovanja Žednog Uha. Kad su nakon višesatnih pregovara hrvatski carinici ustrajali u odluci da njemu i kolegama iz benda zapriječe ulazak u zemlju, čak i s osobnim instrumentima, za što nije bilo nikakve zakonske zapreke, Matthew Stephen Ward nije se dao pokolebati pa je zajedno s pratećim bendom u zemlju ušao bez iti jednog komada opreme. Pri tome je organizatore zamolio da nabave gitare, bubnjeve i pojačala pa su umjesto na svojim, M. Ward i društvo zasvirali na instrumentima naših glazbenika koji su na koncert došli kao posjetitelji, te odradili jedan od najspektakularnijih koncerata koje je publika Žednog Uha dotad mogla vidjeti. Došavši na krilima sjajnog albuma "Transistor Radio" M. Ward je pred rasprodanim zagrebačkim klubom uvjerljivo demonstrirao kako hvalospjevi upućeni albumu nisu bili nimalo slučajni, te potvrdio da je u pitanju jedan od najnadarenijih američkih kantautora ovog stoljeća.
M. Wardov je neupitan dar ubrzo prepoznat i u SAD-u gdje već godinu dana poslije kreće njegov veliki uspon, potpomognut suradnjom s Norah Jones, kojoj je gostovao na albumu "Not Too Late", nakon čega je odsvirao čitavu turneju kao predizvođač, ali i kao član njenog pratećeg sastava. Iste te 2006. godine pokreće suradnju s glumicom Zooey Deschanel, s kojom je pod imenom She & Him do danas objavio šest hvaljenih i komercijalno iznimno uspješnih albuma. Kad se svemu ovome pridodaju i četiri samostalna albuma koja je u međuvremnu izdao ne treba čuditi da smo, bez obzira što je bio jedan u nizu izvođača koji je kod nas prepoznat prije negoli u ostatku svijeta, toliko dugo trebali čekati na njegov povratak.
PROGNOZA: M. Ward je jedan od predvodnika bogate američke kantautorske scene, koji osim vlastitog vanserijskog stvaralaštva redovito gostuje na koncertima i albumima imena kao što su Cat Power, Neko Case, Beth Orton, The Court & Spark, Bright Eyes i My Morning Jacket. Bit će to zasigurno odliačn nastup.
BLANCK MASS
Iza imena Blanck Mass krije se britanski skladatelj i producent ambijentalno/bučno/plesne elektronske glazbe Benjamin John Power, poznat i kao polovica grupe Fuck Buttons koja je protresla Šibenik na premijernom izdanju SuperUha. Nakon godina rada u Fuck Buttons Ben 2011. odlučuje objaviti prvo samostalno izdanje, album "Blanck Mass" koji izlazi za Rock Action, etiketu u vlasništvu grupe Mogwai. Već godinu poslije Blanck Mass dobiva poziv za skladanje pjesme koju će zajedno s Londonskim simfonijskim orkestrom odsvirati u ključnim dijelovima ceremonije otvaranja Olimpijskih igara u Londonu.
Nakon što je 2013. godine odradio britansku turneju kao potpora islandskim Sigur Rosu posvetio se radu u Fuck Buttons, da bi se već 2015. vratio kao Blanck Mass i to albumom "Dumb Flash" objavljenim za cijenjenu njujoršku etiketu Sacred Bones, za koju je prije dva mjeseca objavio i svoj novi album "World Eater". Kritika je još jednom objeručke prihvatila ono što joj je Blanck Mass servirao na trećem po redu studijskom izdanju, a kako to zvuči i izgleda uživo mogli su se uvjeriti oni sretnici kojeg su ovog odličnog glazbenika imali prilike vidjeti i čuti u zagrebačkom KSET-u prije godinu dana.
PROGNOZA: Nastup Blanck Massa sigurno nikog neće ostaviti ravnodušnim, njegovi će štovatelji zasigurno uživati, a za one nenavikle bit će to odlična prilika za predahnuti uz pivo.
STRAIGHT MICKEY AND THE BOYZ
Nema boljeg načina za izgraditi publiku, samim time i status na sceni, od uvjerljivih živih nastupa, a upravo je to način na koji su beogradski Straight Mickey And The Boyz postali ono što su danas. Njihov je eksplozivni spoj garažnog rocka, punka, bluesa, funka, upotpunjen višeglasnim pjevanjem sve trojice muzičara, toliko zarazan da je gotovo nemoguće ostati imun na energiju koju odašilju. Pri tom postaju jedni od rijetkih izvođača ovog dijela Europe kojima pjevanje na materinjem jeziku ne predstavlja ozbiljnu barijeru budući da iz njih progovora univerzalni jezik rock'n'rolla koji je lako razumljiv svim ljudima otvorenog srca i uma.
Jedan od takvih je i John Robb, pjevač i basist kultnih britanskih post-punkera The Membranes, koji je nakon odgledanog koncerta za Louder Than War napisao: „Moćni trio sadrži snažnu prisutnost i stav, izašli su pred publiku na potpuno predani način, da gospodo, kao MC5 s daškom The Clasha ubačenog s dobrim ukusom. Postoji nešto u ovom bendu koji je tako čvrst i tako uvjeren da je glazba koja se izlije iz njih snažno magnetična. Straight Mickey And The Boyz donose perfektan rock and roll“.
PROGNOZA: Straight Mickey And The Boyz moćni su koncertni stroj koji brutalno dobro melje na pozornici. Njihov bi nastup mogao biti jedan od uzbudljivijih trenutaka festivala.
GRACIN
Splitski glazbenik Tomislav Gracin porijeklom je iz Primoštena pa će između ostalog i zato dobiti priliku otvoriti četvrto izdanje SuperUho Festivala. Jasno da ta činjenica sama po sebi ne bi bila dovoljna da Gracin bude taj koji će prvi zasvirati na idućem festivalu, puno bitnija je činjenica da je u pitanju vanserijski kantautor koji iza sebe ima u vlastitoj produkciji objavljen hvaljeni album "Mono".
PROGNOZA: Neće tu biti neke velike gužve, ali Gracin svira lijepu i uhu ugodnu glazbu pa tko voli taj kantautorski lagani akustični film, apsolutno ga treba pogledati i poslušati.
UTORAK 8. KOLOVOZA:
FRANK TURNER & THE SLEEPING SOULS
Kad je prije 6 godina Frank Turner sa svojim The Sleeping Souls premijerno nastupio u Hrvatskoj na prvom Terraneu, došao je kao jedan u nizu nadarenih britanski kantautora koji je već imao velik broj fanova i na istoku Europe. Bilo je ipak nešto u njemu što ga je izdvajalo iz te hrpe mladih glazbenika, budući da su iz njegovih pjesama jasno progovarali utjecaji Billyja Bragga i Joea Strummera, a koncerti su u pravilu bili tulumi puni pozitivnih emocija i nesputane energije. Tako je bilo i na tom prvom njegovom nastupu u ovom dijelu svijeta, a samo godinu dana poslije sve se promijenilo. Frank je dobio poziv da nastupi na ceremoniji otvaranja Olimpijskih igara u Londonu pa su njegovu rock'n'roll himnu 21. stoljeća "I Still Believe" uživo mogle čuti stotine milijuna ljudi diljem zemaljske kugle.
Uslijedio je potom i rasprodani koncert u londonskoj Wembley areni i postalo je jasno da je polako, ali sigurno, zakoračio u prvu ligu otočkog rock'n'rolla, tako da se malo tko iznenadio kad je 2013. objavljeni "Tape Deck Heart" zasjeo na sam vrh najprodavanijih albuma u Velikoj Britaniji.
Jednako je dobro prihvaćen i sljedeći, 2015. objavljen i još uvijek aktualan album "Positive Songs for Negative People" koji promovira i na ovoj ljetnoj turneji, s razlikom da se isti još bolje primio na euopskom kontinentu gdje je Frank zaposjeo glavne pozornice najvećih ljetnih festivala, a klubovi koje je do prije nekoliko godina mogao samo sanjati postali su premali. Nadati se da će u takvoj konkurenciji Frank pronaći vremena za dolazak u Primošten činilo se besmislenim, ali činjenica da će SuperUho ove godine između ostalih ugostiti i jednog od njegovih najvećih heroja Billyja Bragga očito je bila presudna za njegovu odluku da između niza mega festivala još jednom svrati na obalu Jadrana.
PROGNOZA: Na INmusicu 2015. odlični je Turner za razliku od puno lošijih od sebe dobio „garbage“ termin, ali i u takvim je nepovoljnim okolnostima bio među najboljima i izazvao euforiju u još uvijek malobrojnoj publici. Nema nikakve sumnje da će, za mnoge legitimni nasljednik Joea Strummera i u Primoštenu napraviti spektakl za pamćenje.
CONOR OBERST
Američki kantautor Conor Oberst, najpoznatiji je kao gitarist, pjevač i skladatelj popularnih Bright Eyesa. Pseudonim je to pod kojim je Conor počeo pisati pjesme kao petnaestogodišnjak da bi tijekom prve tri godine snimio na desetke pjesama koje uglavnom uključuju njegov glas, gitaru te povremene eksperimente s klavijaturama i ritam mašinama.
Izvanserijski dar koji je već na tim ranim snimkama demonstrirao nije mogao proći nezapaženo pa mu kolekciju od dvadeset pjesama 1998. objavljuje Saddle Creek, etiketa koja je stajala i još uvijek stoji iza kreativne glazbene scene Omahe. Uslijedio je niz od devet albuma koje su Bright Eyes u sljedećih 13 godina objavili za istu izdavačku kuću, albuma koji su u pravilu polučili hvalospjeve kritike, da bi 2007. albumom "Cassadaga" doživjeli i veliki komercijalni uzlet te se popeli u sam vrh Billboardove liste najprodavanijih albuma u SAD-u.
PROGNOZA: Oberst je idealan izbor za drugi, „najnježniji“ dan festivala. Poslastica za one sklonije mirnom uživanju u akustičnim laganicama.
JESSY LANZA
Jessy Lanza sjajna je producentica i pjevačica iz kanadskog Hamiltona, koja je pažnju svjetske javnosti na sebe skrenula 2013. izvrsnim albumom prvijencem "Pull My Hair Back" objavljenim za cijenjeni britanski Hyperdub Records. Navedeni je album napisala i snimila sa svojim partnerom Jeremyjem Grenspanom iz Junior Boysa, a u nizu hvalospjeva kojima je bio obasut ističe se cijenjeni britanski Guardian koji je proglašava "posljednjom i vjerojatno najznačajnijom novom nebeskom soul djevojkom". Njen intrigantan i originalan spoj synthpopa i R&B-a ni na drugom, prošle godine objavljenom, albumu "Oh No" gotovo nikoga nije ostavio ravnodušnim, pa se tako Jessy ponovo našla među 10 finalista za prestižnu kanadsku glazbenu nagradu Polaris, dok je singl "It Means I Love You" u više svjetskih glazbenih magazina proglašen pjesmom godine. U nizu suradnji koje je ostvarila u protekle četiri godine posebno se izdvaja ona s Caribouom, kojem je gostovala na hvaljenom i iznimno uspješnom zadnjem albumu "Our Love", ali i odradila veći dio turneje kojom je album promoviran.
PROGNOZA: Glazba koju izvodi Jessy Lanza je lijepa, atmosferična i uzbudljiva, glas joj je sjajan, a beatovi plesni. Izvrstan izbor.
SARA RENAR
Sjajna Sara Renar, nagrađivana zagrebačka kantautorica koja iza sebe ima tri studijska izdanja od kojih je album "Djeca" 2014. godine nominiran za nagradu Porin za najbolji debitantski album, dok je 2015. za EP "Jesen" Sara nominirana u dvije kategorije (najbolja ženska vokalna izvedba, najbolji alternativni album), a Porin je osvojila u kategoriji vokalne izvedbe. U posljednje tri godine Sara je zabilježila preko 200 koncertnih nastupa diljem regije i Europe, a zajedno s bendom upravo promovira svoj treći, iznimno hvaljeni studijski album pod imenom "Tišina", koji je proglašen albumom godine od strane Hrvatskog Radija, portala Ravno do dna i tjednika Nacional, dok je u svim drugim medijima bila u samom vrhu. Uz sjajne reakcije na njena studijska izdanja kritika je podjednako blagonaklona prema njenim koncertnim nastupima te ju se danas s pravom svrstava u sam vrh nove glazbene scene u Hrvatskoj ali i regiji.
PROGNOZA: Sara Renar se pronašla u žanru koji joj savršeno leži, a svakim nastupom uživo, a svira često i posvuda, zvuči sve bolje. Na nekoj poljani to možda i ne bi imalo smisla, ali u intimnom okruženju SuperUha savršeno će se uklopiti.
FRANKIE COSMOS
Premda su joj tek 22 godine, Greta Simone Kline počela je svoje prve pjesme objavljivati još 2010. pod pseudonimom Ingrid Superstar. Bile su to lo-fi minijature koje su svoj put do publike pronalazile putem istoimenog profila na Bandcampu. Krajem 2011. mijenja ime u Frankie Comos ali nastavlja s praksom intenzivnog snimanja u kućnoj radionosti i objavljivanja putem Bandcampa, pa je tako u idućih dvije godine svoj put do sve brojnijeg slušateljstva našlo čak 15 različitih izdanja.
Jasno da takva hiperprodukcija iza koje je stajao neupitan dar nije mogla proći nezapaženo pa njen prvi album objavljen u fizičkom obliku a nazvan "Zentropy" nailazi na iznimno topao prijem kod kritike. Šarmante glazbene pop minijature sada već tipične za Frankie Cosmos ovoga su puta ipak daleko ozbiljnije snimljene, a uz Gretu i njenu gitaru zvuk upotpunjavaju bubnjevi za kojima sjedi njen dečko, inače i autor samog imena Frankie Cosmos, Aaron Maine, u glazbenom svijetu sve poznatiji po vlastitom projektu Porches u kojem Greta svira bas gitaru.
Željno iščekivani nasljednik, odnosno drugi njen "pravi" album prigodno nazvan "Next Thing", objavljen je 2016. godine za Bayonet Records. Bez obzira na još bolju produkciju i bogatije aranžmane, Gretina spontanost i šarm i dalje izbijaju iz svake sekunde ovog albuma, a sada već gotovo dvominutne skladbe imaju tu sposobnost da vas uvuku svoju priču, zavuku vam se pod kožu i drže vas još dugo nakon što su odslušane.
PROGNOZA: Greta je u sklopu prve europske turneje prošle jeseni posjetila i Zagreb, izazvavši neskriveno oduševljenje iznenađujuće brojne publike, kako iznimno uvjerljivom izvedbom, tako i svojom skromnošću i neposrednošću. Sve to ponovit će I za sretnike koji će je vidjeti u Primoštenu.
SVEMIRKO
Svemirko je nova inkarnacija glazbenika i producenta Marka Vukovića, koji je u prošlosti izdavao kao Kimekai te pod raznim drugim pseudonimima, no ovdje je riječ o potpunom zaokretu, nečem novom i drugačijem. Vuković prije otprilike dvije godine donosi odluku i počinje skladati pjesme opjevane na materinjem jeziku, a početkom ove godine objavljuje svoj debitantski album "Vanilija" na glazbenoj etiketi više manje zauvijek, do sada odlično prihvaćenim od strane kritike i slušateljstva u regiji pa i u svijetu.
Album "Vanilija" zbirka je intenzivnih, zvučno-aromatičnih i plesnih pjesama, koje Vuković naziva emo-macho pop glazbom i opisuje kao novim derivatom žanra synthpop. Snimanje, miks i produkciju albuma potpisuje Marko Vuković, mastering je odradio glazbenik, video i konceptualni umjetnik Lionel Williams poznatiji kao Vinyl Williams, dok dizajn naslovnice potpisuje Jeremy Nealis.
Zajedno sa svojim prijateljima, članovima eklektičnog plemena suvremenih vračeva, Svemirko će od ovog ljeta predstaviti svoju glazbu i uživo na pozornicama diljem Balkana, pa tako i u Primoštenu na četvrtom po redu SuperUho Festivalu.
PROGNOZA: Premda će imati nezahvalnu ulogu prvog izvođača dana, kojem po defaultu ne dođe baš previše ljudi, Svemirko je dobar odabir i vrijedi ga pogledati.
SRIJEDA 9. KOLOVOZA
BUZZCOCKS
Kad su se u siječnju 1977. mladi manchesterski punkeri pojavili u lokalnom Virgin dućanu s kutijom EP-a na čijem je omotu iznad njihove fotografije pisalo Buzzcocks, a ispod nje "Spiral Scratch", nitko nije mogao znati da je ova četvorka tim potezom pokrenula pravu malu revoluciju unutar glazbene industrije. Ispostavilo se da su odlukom da sami snime, izdaju i distribuiraju svoju glazbu postali jednim od prvih indie bendova na svijetu, te tako utrli put nastanku potpuno nezavisne glazbene scene koja je početkom osamdesetih počela bujati s druge strane Atlantika. Vremenom se pojam indie počeo sve češće koristiti kao kratica od independent, kako bi se opisala nevjerojatno vibrantna bujajuća glazbena scena, koja je u SAD-u postala potpuno nezavisna od dotad nezaobilaznih korporativnih izdavača i distributera.
Te 1977. u Velikoj Britaniji situacija bila bitno drugačija, pa su nakon tog pionirskog poteza, koji je polučio neočekivanim uspjehom, budući da je navedeni EP prodan u gotovo nezamislivih 16000 primjeraka, Buzzcocksi su ubrzo potpisali za United Artists Records. Iako su neposredno prije potpisa ugovora ostali bez pjevača Howarda Devotoa, koji se razočaran onim u što se punk počeo pretvarati najprije na godinu dana vratio na fakultet, a potom osnovao legendarni post punk band Magazine, vrlo su brzo pronašli rješenje tako da je gitarist Pete Shelley preuzeo ulogu pjevača, a Steve Diggle bas zamijenio gitarom. Pokazalo se to kao pun pogodak, jer za razliku od većine tadašnjih punk vokala koji su zvučali grubo i prljavo, Shelleyjev se visoki, čisti glas savršeno uklopio u sjajne pop punk pjesme koje je većinom sam i napisao.
Tri su studijska albuma objavljena u toj izvornoj fazi djelovanja grupe, sva tri izvrsno primljena od strane kritike i publike, no posebno će se bitnom pokazati fantastična kompilacija singlova nazvana "Singles Going Steady", na kojoj su se našli brojni današnji pop punk klasici poput "What Do I Get?", "Ever Fallen In Love" ili "Orgasm Addict". Taj briljantni album je licencno objavljen i u tadašnjoj Jugoslaviji te je s albumima Gang Of Four i Magazine presudno utjecao na ovdašnji punk i ono što će s vremenom postati poznato kao novi val.
PROGNOZA: Od 1981. Buzzcocksi su u više navrata prestajali s radom i jednako tako više puta mijenjali ritam sekciju, da bi zadnjih 10 godina djelovali u istoj postavi koja se na posljednjim turnejama pokazala fantastična uživo, a koja će tako na najbolji način obilježiti 40 godina djelovanja jednog od najvažnijih britanskih bandova kraja sedamdesetih, ali i četrdeset godina od nastanka indie rocka kojemu su svojom inventivnošću i poduzetnošću upravo Buzzcocks utrli put. Buzzcocks su velik i važan bend kojega obavezno treba vidjeti.
BILLY BRAGG
Kultni engleski kantauror Billy Bragg će u Primoštenu proslaviti 40 godina uspješne karijere. Kad se upotrijebi riječ uspješno u kontekstu ovog vanserijskog glazbenika ne misli se naravno na milijunske tiraže i njegovu univerzalnu popularnost, jer pronaći će se u Engleskoj bez problema barem desetak drugih glazbenika koji ne silaze s TV ekrana i daleko su poznatiji širem krugu ljudi. Ali ako se traži kantautor s ogromnim društvenim utjecajem čije su protestne pjesme, mahom socijalne tematike, mnogima mijenjale živote, (Frank Turner je više puta ponovio Braggov utjecaj na njega) onda je Billy Bragg apsolutni vladar britanske kantautorske scene.
Zahvaljujući nastavniku engleskog jezika Bragg je svoj interes za poeziju počeo gajiti još u osnovnoj školi, da bi se tijekom srednjošklskih dana zaljubio u glazbu Boba Dylana i Simon and Garfunkela te počeo na gitari komponirati vlastite pjesme. Presudnom se odlukom u njegovom životu pokazao odlazak na koncert grupe The Clash koji su mu u svibnju 1977. svojim nastupom doslovno odredili ostatak karijere i života. Bilo je to prvi put da je Bragg svjedočio kako umjetnost, a napose glazba, može pozitivno utjecati na društvene tokove, pa je odlučio spojiti svoje folk utjecaje iz djetinjstva s punkom kako bi postao jednim od najvećih glazbeno-političkih aktivista proteklih četiri desetljeća.
Uz pregršt hvaljenih samostalnih albuma od kojih je više njih polučilo zlatnim i srebrnim nakladama u Velikoj Britaniji, Braggovu su karijeru obilježile i brojne suradnje s drugima glazbenim velikanima među kojima je zasigurno najpoznatija ona s grupom Wilco, a zanimljivu i kreativnu suradnju obilježilo je i snimanje zadnjeg studijskog albuma "Shine a Light: Field Recordings from the Great American Railroad" kojeg čini 13 pjesama snimljenih s američkim kantautorom Joeom Henryem na željezničkim stanicama tijekom zajedničkog putovanja od Chicaga do Los Angelesa.
PROGNOZA: Bragg je neupitni klasik i jedna od najvažnijih figura britanske glazbe i ne treba propustiti priliku vidjeti ga uživo.
THE MEMBRANES
Četrdeset godina karijere je za njim, a izgleda vitalnije i mlađe od brojnih novopridošlica na sceni. Tko god ga je gledao, bilo tijekom njegovih koncertnih nastupa, bilo tijekom sudjelovanja na glazbenim konferencijama koje redovito pohodi uzduž Europe, jednostavno ne vjeruje da je u pitanju čovjek na pragu šezdesetih, koji se uz glazbu već desetljećima bavi vrhunskim glazbenim novinarstvom. Kad malo boljem britanskom poznavatelju rock glazbe izlistate ove činjenice zasigurno će bez ustezanja navesti ime Johna Robba. Davne 1977. godine u rodnom Blackpoolu John je sa svojim srednjoškolskim prijateljima pokrenuo The Membranes, koji će s vremenom steći kultno sljedbeništvo i postati jednim od najvažnijih post-punk bendova uopće.
Premda će mnogima pri spominjanju ovog imena zatitrati upitnik iznad glave, The Membranes su nakon objavljivanja prvih nekoliko malih ploča za Criminal Damage 1985. potpisali za tada mali Creation Records, koji će do sredine devedesetih lansirati niz velikih imena britanske glazbe poput The Jesus And Mary Chain, My Bloody Valentine, Primal Scream, Ride, Slowdive, Teenage Fanclub i Oasis.
Tko zna kako bi ova priča završila da nije bilo nesretnog Creation Records koncerta u Londonu na kojem su The Membranes trebali nastupiti kao zvijezde večeri, ali su nečijom odlukom, a taj netko nije bio promotor, bili prisiljeni svirati prvi pa je velika većina publike zakasnila na njihov koncert. Uslijedila je svađa s Alanom Mcgeejem, osnivačem Creationa, čiji je prijatelj Slaughter Joe na kraju nastupio kao udarno ime večeri, svađa koja je rezultirala razlazom The Membranes i Creation Recordsa. Niti činjenica da je tada objavljeni "The Gift Of Life" album zasjeo na vrh britanske indie ljestvice i postao uvjerljivo najprodavanijim Creation izdanjem dotad nije spriječila ovakav razvoj događaja.
Sljedećim albumom "Songs of Love And Fury" uslijedio je njihov proboj u SAD, gdje su snimili i svoj treći po redu album "Kiss Ass Godhead". Bio je to jedan od prvih albuma uopće koje je snimio Steve Albini, za kojeg se na iznenađenje Johna i ekipe ispostavilo da je veliki fan Membranesa, te da posjeduje sva njihova izdanja. Još je jedno izdanje ugledalo svjetlo dana prije negoli su The Membranes 1990. prestali s radom, da bi se punih 20 godina poslije okupili na poziv najprije My Bloody Valentinea, a potom i samog Albinija i Shellaca, budući su i jedni i drugi kao kuratori All Tomorrows Parties festivala inzistirali da na istom nastupe The Membranes, kao jedan od njima najvažnijih bendova uopće. Kako to često biva, kemija među članovima benda je proradila, ono što je trebalo biti dvokratno okupljanje pretvorilo se u redovito sviranje po klubovima i festivalima, uslijedile su i britanske turneje s The Stranglers, The Sisters of Mercy i Killing Joke, a kao prvi od vrhunaca uskrsnuća The Membranesa izašao je prije dvije godine hvaljeni povratnički album "Dark Matter/Dark Energy".
PROGNOZA: Koliko su ovi novi The Membranes i nakon 40 godina moćni uživo mogla se uvjeriti zagrebačka publika kad su prošle jeseni u Tvornici po mišljenju mnogih u potpunosti zasjenili zvijezde večeri Gang of Four. Nije to bilo slučajno, sasvim je sigurno da će briljirati i na SuperUhu.
MAŠINKO
Mašinko je šestorka iz Zagreba koja se u proteklih sedam godina nametnula kao jedan od vodećih punk-rock bendova u Hrvatskoj, ali sve više i u susjednim zemljama. Njihove su himnične pjesme vrlo brzo pronašle put do šireg slušateljstva, pa su nakon niza klupskih svirki ubrzo obišli i gotovo sve značajnije regionalne festivale. Uz dva samostalna objavili su i dva split albuma, jedan s grupom Fraktura Mozga, a drugi, najnoviji, s osječkim punk-rock legendama Debeli Precjednik.
PROGNOZA: Sami albumi teško mogu predočiti ono što je ova ekipa sposobna napraviti na svojim koncertima, jer tek uživo Mašinko ispucavaju najbolje od sebe.
TROBECOVE KRUŠNE PEĆI
Osnovani davne 1981. Trobecove Krušne Peći svojim avangardnim post punk zvukom predstavljaju jedine preživjele predstavnike zagrebačkog odgovora no waveu i uistinu rijetki danas aktivan bend iz navedenog razdoblja. Kafkijanski svemir njihovih pjesama savršeno je odražavao stanje uma nacije osamdesetih, a trideset godina kasnije on je i dalje primjenjiv na ovdašnji metastazirani društveni ustroj. Isto je, a nije isto.
Nakon uspješnog albuma "S mukom žvaču trubadurov vrat" ovaj je kultni zagrebački bend početkom godine objavio novo vinilno izdanje "Ether". Za razliku od prethodnog izdanja na kojem su se nalazile skoro zaboravljene snimke iz 1985., novi album snimljen uživo u Kocki sadrži prvenstveno novi materijal. Vinilno izdanje dolazi uz psihodelične ilustracije gitarista Ivana Vinskog koje savršeno prate klaustrofobičnu atmosferu Trobeca.
PROGNOZA: Teško da će se pronaći bolji soundtrack za postapokaliptično okruženje koje u neposrednoj blizini SuperUha tvori nekadašnji elitni hotel Jadrana.
Od petka 26.5. u prodaji će se naći i dnevne ulaznice čija će cijena do 18.6. iznositi 130 kuna, a nakon tog datuma koštat će 150 kuna. Ukoliko ih ostane na samom će ulazu koštati 180 kuna.
Festivalske laznice po cijeni od 250 kuna mogu se kupiti do 18.6., a do istog će se datuma moći kupiti i kamperske ulaznice po cijeni od 120 kuna. Dakle, komplet koji omogućava posjet svim događanjima u sklopu festivala te petodnevno kampiranje na prekrasnoj lokaciji košta 370 kuna te predstavlja najizazovnije glazbeno ljetovanje na Jadranu.
Ulaznice se mogu kupiti na sljedećim pretprodajnim mjestima:
Turistička agencija Laguna (Tepli bok 25), Primošten
CD Shop Butiga (Jurja Šižgorića 2), Šibenik
Caffe bar Basket (Domovinskog rata 42), Split
Dallas Music Shop (Splitska 2), Rijeka
Dirty Old Shop (Tratinska 18), Zagreb
Rockmark (Berislavićeva 13), Zagreb
Ulaznice je moguće kupiti i putem internet servisa Dirty Old Shopa i Rockmarka
Linkovi:
http://www.superuho.com/
https://www.facebook.com/Superuho.festival
https://twitter.com/SuperUho
http://instagram.com/superuho.festival/
https://www.facebook.com/zedno.uho