pisco2.jpg

Glazba je oduvijek bila veoma bitan dio mog života. Stalno slušam glazbu - dok radim, kuham, čistim, hodam po gradu, a ako mi slučajno nestane baterije na mobitelu ili mi se, nedo Bog, pokvare slušalice nasred ceste ostajem izbezumljena. Iako sam u životu prošla svojevrsnu glazbenu evoluciju i različite glazbene faze: od rocka do punka (da, ko bi rekao da sam u srednjoj imala punk rock bend sa još tri curke i kakti svirala bubnjeve), moja najveća ljubav je ipak techno. E sad, kad kažeš techno nekome tko ne zna puno o elektronskoj glazbi, on će si mislit: da, da, to je ono kad puste muziku prek kompjutera i tam stoje iza pulta dok ekipa koja ne zna kaj je prava zika luduje. E, al fakat nije tak: to, kaj si svi misle – to je EDM i David Guetta i Steve Aoki i Zrće – to ni ja nemrem smislit!

Techno je nešto sasvim drugo a najbolji opis koji sam čula za tu vrstu muzike dao je svjetski poznati techno dj Petar Dundov (koji je rođen 70-ih u Zagrebu): “Techno is music that precedes movement. It is dance music, solid enough to carry emotions through the dance floor and abstract enough to be a template for ever.”

Iako potječe iz Detroita, techno je sada najjači u Europi – Berlin je fenomenalna techno utopija, u Parizu i Londonu ne znaš koga bi prije išao poslušati, u Nizozemskoj i Španjolskoj se pojavljuju novi talenti svako malo, no u jugoistočnoj Aziji situacija je, razumljivo, potpuno drugačija. Techno pokret ovdje još ne dolazi do izražaja, malo ljudi prati tu scenu, a onima koji se bave takvom vrstom glazbe teško je doprijeti do publike.

Dj Hightech zvijezda lokalne klupske scene
Dj Hightech zvijezda lokalne klupske scene
Ja sam ipak uspjela otkriti underground elektronsku scenu Kuala Lumpura i povezati se s ljudima koji dijele moju strast prema technu. Jedan od njih je DJ Hightech, lokalac s kojim sam popričala o njegovoj karijeri, glazbenoj sceni u Kuala Lumpuru i planovima za budućnost.  

- Oduvijek sam obožavao takvu glazbu i imao ogroman interes prema stvaranju glazbe. Počeo sam se baviti produkcijom 2005., moj brat je tada imao i studio i opremu. Provodeći sate i sate u studiju, igrajući se s opremom sam sam naučio stvarati muziku i tako je sve počelo.

S obzirom da sam ja bila razočarana underground scenom u JI Aziji i da mi je trebalo dobrih dva mjeseca da u Kuala Lumpuru nađem mjesto s takvom vrstom glazbe, te se povežem s istomišljenicima pitala sam ga što on kao techno DJ misli o sceni ovdje. Kako je u Europi ta scena ipak ogromna, a protekle četiri godine živjela sam u Italiji, Francuskoj i Njemačkoj, nakon dolaska u jugoistočnu Aziju osjećala sam se kao da sam glazbeno spala s konja na magarca. Hightech ipak misli da situacija nije toliko loša.

- Potrebno je dugo vremena da se ostvariš u toj vrsti glazbe i da ljudi priznaju tvoj rad, najviše zbog činjenice da to u ovom dijelu svijeta nije popularna scena. No moram reći da napredujemo, situacija ide na bolje. Pogotovo ako je netko otišao van Malezije, primjerice u Europu ili Ameriku i tamo učio od glazbenih stručnjaka. Pri povratku, taj ima više šansi za dobivanje gaža, a može prenijeti svoje znanje na mlade talente ovdje. Scena se za sada ne može usporediti s europskom no ja vjerujem da za sve samo treba vremena, i situacija je sada mnogo bolje nego prije 10 godina.

Kako je Hightech dao otkaz na svom “9-5” poslu da bi se u potpunosti posvetio glazbi, zanimalo me može li od toga preživjeti ili čak tu i tamo zaraditi dobru lovu. - Ako si nečem zaista predan, sve je moguće. Ako nešto stvarno voliš i ustraješ unatoč svemu, možeš od toga živjeti. Ja živim pristojno od novca koji zaradim na gažama, a radim nešto što zaista volim, dok sam na prijašnjem poslu u turističkoj agenciji samo čekao da vrijeme prođe, a radio sam samo za novac. Sada uživam u onome što radim, i da, mogu živjeti od toga.

Popričali smo i o glazbi koja je u Maleziji najpopularnija, o tome na kakva mjesta ljudi najviše izlaze i što vlasnici klubova nude gostima. Klupska kultura podrazumijeva plesanje, što ja osobno obožavam, no fascinirana sam činjenicom da se u većini Kuala Lumpurskih klubova na podiju nalaze stolovi i da nema mnogo prostora za čagu.

Nagaba je klub za preporuku
Nagaba je klub za preporuku
- Vlasnici klubova i barova, naravno, žele puno gostiju. U tom slučaju ne biraju vrstu glazbe koja se njima sviđa ili koju smatraju kvalitetnom već onu koja će napuniti klub. Kao svugdje u svijetu, komercijalna glazba je ona koja će sigurno napuniti klub jer je to glazba za mase. EDM glazba puni klubove različitim ljudima što njima osigurava dobar profit. A stolovi su tu jer mnogo ljudi odlazi u klubove piti, a ne plesati. Što više stolova ima, to će više ljudi naručiti cugu, a klub će profitirati. Techno je glazba za specifičnu vrstu publike i iako je neusporedivo kvalitetnija od EDM-a, ona neće privući toliko ljudi niti ostvariti takav profit klubu. Ljudi na techno plešu i ne moraju biti pijani kako bi se zabavili, a to vlasnicima nije u interesu. Mogu reći kako vlasnici klubova nemaju mnogo vjere u nas, ali kao što sam ranije spomenuo situacija ide na bolje.

Hightech je član House Department – udruge koja se bavi promoviranjem underground elektronske scene. Oni u Maleziji organiziraju house/minimal/tech-house/techno evente, te promoviraju lokalne ali i strane talente koji se bave takvom vrstom glazbe. Upravo zbog House Departmenta ili ostalih udruga kao što su: Ohrwurm, Minimalaysia ili Sound Love Affair, undergroung klupska scena postaje sve popularnija a rad mnogih DJ-a priznatiji. Ako ste zaljubljenik u techno i nekako zalutate do Kuala Lumpura, Hightech i ja vam preporučamo slijedeće klubove gdje možete čagati uz odlične beatove: Nagaba, Pisco i Calavera nalaze se u centru centra, a ako imate volje protegnuti nožice prije plesa čekirajte Under9 ili Aristo.

U budućnosti Hightech kaže da se želi više fokusirati na produkciju i proizvoditi kvalitetnu muziku, te i dalje surađivati sa svim udrugama koje promoviraju scenu, a na pitanje hoće li nastaviti DJ-ati smije se i kaže kako njemu muzika ne može dosaditi, bavi se isključivo time već devet godina, a uživa u tome jednako ako ne i više nego na početku karijere.

 *Nika Bogdanić redovito objavljuje svoje priče sa putovanja i možete je pratiti na njezinoj facebook  stranici https://www.facebook.com/nikabogdanictravelogue?ref=hl ili na blogu http://nikabogdanic.wordpress.com